Tekakor

Efter att ha fått tipset om dessa tekakor från flera personer så kände jag att jag var tvungen att testa dom :D 
Framför allt Jessica och Janne som bakar dom typ stup i minuten ;) 
Receptet kommer från Jennys matblogg där jag hittar en massa gott annars så jag är inte förvånad över att dessa är goda :D 

Det här behöver du: 

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
Ca : 10- 12 dl vetemjöl special

Gör så här :
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke / bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan där i. Rör tills jästen har löst sig,
tillsätt resten av vätska, sirap och salt. Häll i mjölet , lite i taget – tills degen släpper kanterna och blir smidig. Arbeta degen i fem minuter.
Låt jäsa i cirka en 15 minuter , dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan.
Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 5- 10 minuter. Platta till dem igen, precis innan de ska in i ugnen.
Grädda sedan i mitten på ugnen i 225- 250 grader i cirka 6 minuter. Eller tills bröden fått en fin färg.

Tillägg: Jag testade att baka på vanligt vetemjöl och det gick lika bra det ;) 


  


Typiskt nog så hade jag bara en jäst kvar hemma så det blev inte så många. Så det får bli att köpa hem så jag kan baka mera. De här räcker ju inte så länge i det här huset ;) 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0