Mjuka kanelbullerutor

En kaka som är väldigt populär här hemma. Första gången jag gjorde den så trodde jag inte att den lilla kanelen skulle göra så att det smakade kanelbulle men det gjorde det.
Dock så brukar jag numera dubbla receptet, både på kakan och fyllningen. En sats med smet blir för lite till den långpannan som jag gör den i, blir lite för låg då.
Så om ni gör enkel eller dubbel sats beror på hur stor form ni ska göra i, receptet är ju gjort för en lite mindre form. Ursprungsreceptet kommer från tidningen Hembakat och Lindas bakskola


Kakan
3 ägg


3 dl strösocker

2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker
3 ½ dl vetemjöl

50 g smör, smält

1 ½ dl vatten, kokhett


Fyllning
50 g smör

½ dl mjölk

½ tsk mald kanel
1 ½ msk vaniljsocker

Garnering
florsocker

GÖR SÅ HÄR
1.
Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda bakpulver, vaniljsocker och mjöl och rör ner det ihop med smör och vatten till en slät smet.

2. Häll smeten i en form, ca 19 x 27 cm, klädd med bakplåtspapper.

3. Grädda kakan längst ner i ugnen i ca 30 min.

4. Stjälp upp kakan på en skärbräda med undersidan uppåt. Dra bort bakplåtspappret.

5. Fyllning: Smält smöret och tillsätt mjölk, kanel och vaniljsocker. Låt blandningen puttra i ca 1 min under omrörning.

6. Skeda smörmjölken över botten och låt den svalna. Ställ kakan övertäckt i kylen i ca 30 min.

7. Pudra över florsocker och skär kakan i rutor. Servera gärna med vispad grädde och hallon.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0