Föreläsning

Idag var det dags för en obligatorisk dag vid kyrkan för Liam.  Och jag hakade på, vi föräldrar som ville gå på detta fick nämligen också göra det.
Började med en gudstjänst där Liam och några i hans grupp hjälpte till innan och under gudstjänsten. 

Efter gudstjänsten knallade vi ner till församlingsgården där vi bjöds på lunch, hamburgare med en massa tillbehör. 

Sen var det dags för det som jag hade sett fram emot, nämligen Irena Forslinds föreläsning. 
Irena är 92 år och är en av dom som överlevde koncentrationslägret i Ravensbruck. 
En väldigt fängslande och hemsk föreläsning, ingen ska behöva vara med om något sådant! 
I tre timmar satt vi och lyssnade på henne och tittade på en kort film om när hon återvände till koncentrationslägret för ca 30 år sen. 
Föreläsningen avslutades sedan med ett kramkalas. Irena älskar nämligen kramar, för det stärker henne. 
Genom livet har hon haft fyra viktiga ord, som hon ville att vi skulle ta med oss och alltid tänka på. 

Tro
Hopp
Kärlek
Förlåtelse 

Jag och en annan mamma fick en pratstund med henne efteråt. Och hon hade ju ännu mera att berätta. 
Och tyckte också det var skillnad på de flesta invandrarna som kommer hit nu, de vill förbättra sina liv. Hon kom hit för att överleva. Hon var mer död än levande när bussarna från Röda korset kom och räddade dom från lägret. 

Irena är en supermysig dam, med så mycket viktigt att berätta och så mycket kärlek att ge. 

Ångrar inte en sekund att jag tog mig tiden att åka på föreläsningen. Med tanke på hennes vacklande hälsa så vet man inte hur länge till hon orkar att föreläsa. Hon visste inte riktigt om hon skulle ha orkat åka idag då hon hade urinvägsinfektion utöver sina hjärtproblem. 

Guld värt av både henne och hennes man att åka omkring och föreläsa. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0