Om det nya året började bra, nä...

Det kunde ju ha börjat bättre om man säger så.

Idun och jag har varit krassliga igen, började efter jul igen. Så vi hann ju vara relativt friska i några dagar iallafall. Idun avslutade ju sin penicillinkur vid jul. Men sen i torsdags har hon inte varit sig själv. Och febern har kommit och gått. 

Jag åkte på hosta och är förkyld. Gjort så ont att hosta, även att andas. Inte varit så kartig direkt. 


Så igår när vc öppnade så ringde vi. Ringde på förmiddan och de ringde inte upp förrän 5,5 timme senare...
Och de hade inga tider varken igår eller idag. Men de ville att vi skulle åka in till jouren för det lät verkligen som att vi behövde en koll. 

Så det var bara att vänta på att jouren skulle öppna och ringa dit. De ville absolut ha in oss och både jag och Idun fick en tid på kvällen.
Så det var bara att lösa logistiken. 

Farmor tog de små barnen, Lucas var hos Nellie och Liam hemma. 

Var helt tomt på jouren när vi kom dit så vi fick komma in rätt snabbt. 

Idun var först ut. Och efter undersökningen konstaterades dubbelsidig öroninflammation.. Och då hade hon varit lite röd i ena örat sist hon var hos läkaren. Så penicillinet gjorde visst ingen större nytta. 
Så nu fick hon en hästkur med penicillin. Lite mer än dubbel dos mot vad hon ska ha, av en starkare sort. Så nu hoppas vi att den hjälper! Så blir det en hörselkoll om 3 månader. 

Sen var det ju min tur.. 
Lyssnade på lungorna och hörde att ena lungan hade ett pipande ljud. Så det blev till att blåsa i peffmätare och ta sänkan. 
Även kolla syresättning och puls. 

Sänkan visade på 70, så lunginflammation konstaterades. Sen såg hon att jag lider av anemi så jag blev skickad till labbet igen för ett nytt stock i fingret för att kolla hb:t. Och ja det har sjunkit ännu mera sen i april. Då hade jag 96 och nu låg det på 89. 

Så två anledningar till att jag är tungandad...
Så för lunginflammationen blev det penicillin och så fick jag coccilana mot hostan och ordinerad sträng vila.. 
Sen skrev hon till vc att de MÅSTE undersöka min anemi. Betvivlar ju för det har de ju struntat i hittills. Och så väntar ju lungröntgen om ett halvår. 

Kan säga att jag kna inte minnas när jag mådde såhär dåligt sist. Orkar knappt att vara uppe, kräks pga lunginflammation så har inte fått behålla nåt sen o förrgår förrän nu. Hittade illamåendetabletter sen jag väntade Idun, visst de hade gått ut men de hjälpte! Så nu har jag fått i mig vätska iallafall. Bett Jens köpa hem nån soppa så jag kanske kan få i mig lite energi. 
Så nu hoppas jag bara att penicillinet gör nytta. 

Nu vill vi bli friska! Casandra har oturligt nog också åkt på lunginflammation. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0