Jourläkaren, ultraljuden och domen blev...

Man skulle ju kunna tro att vi gillar sjukhus så mycket med tanke på hur mycket tid vi har spenderat där på sistone.. 

På lördagskvällen blossade ett nytt område upp på benet och det var ännu värre på söndagsmorronen. 
Ringde 1177 och rådfrågade och fick en tid på eftermiddan till jouren på US. För med nya penicillinet så skulle jag märkt nån skillnad och det skulle definitivt inte bli värre. Och som jag sa till henne, att till akuten vill jag ju inte gå och sätta mig. 


Fick träffa en jättebra läkare och hon trodde inte alls att det var rosfeber. 
Hon trodde på knölros eller alt propp/ar. Och enligt henne så kunde man ju visst få proppar efter en förlossning, något som läkaren på akuten hävdade att det fick man bara under graviditeten i så fall. 
Fick gå och ta sänkan för att se vad den låg på och den låg på 19 så det var ju ok. 

In till läkaren igen och hon beslutade att hon skulle skicka en remiss för att göra ett ultraljud av benet för att se om det fanns några proppar. Fick en salva utskriven också som jag skulle börja smörja med ifall det var proppar. 
Så de skulle ringa upp från den avd på måndagen med en tid då det inte fanns nån på plats på söndagen... 

Skönt med en läkare som tog tag i det ordentligt iallafall och ville kolla upp det ordentligt. 

På måndagsmorronen ringde en sköterska för att boka en tid. Som tur var så hade hon några tider kvar på fm eftersom vi skulle extraväga pyret på bvc på eftermiddan. 
Så vid 11.15 fick jag en tid. Och jag fick komma in i rätt tid. Sköterskan jag pratade med i telefon sa att det skulle ta 30-45 min med undersökningen. 
Fick sätta mig och hon kollade först efter djupa proppar och det hittade hon inga. Sen kom vi till att kolla framsidan på benet, där jag har alla fläckar och det onda. Då hittade hon några ytliga proppar. 

Så ja, inte var det rosfeber utan några ytliga proppar plus att jag nog hade haft flera fast de hade lossats upp själva då jag har blåmärken på en del ställen och det brukar tyda på det. 
Fick rådet om salvan av henne också, finns inte så mycket annat att göra mot det. 
Eftersom den senaste proppen, det område jag sökte för i söndags, var precis ovanför knävecket så skulle jag söka direkt igen om det blev över den. 

Har smörjt nu sen i söndags och det har blivit bättre. Benet är inte lika svullet och inte lika rött och ont. 
Kan röra benet mer normalt nu. 
Det senaste området är fortfarande lite ömt och sticker och värker ibland men det är betydligt bättre. Så det lär nog vara borta det snart också. 
Sen hoppas jag att eländet håller sig borta! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0