Första klass..

Ja idag började Liam 1:an! Vi har fått oss en ettagluttare :)
Jag var med honom på den första lektionen då de fick berätta vad de hade gjort under sommaren och så skulle de måla en bild, lite saga och frukt hanns med också och det bjöds på glass.
När rasten började så fick inte vi föräldrar vara kvar längre ;)

Vid 15 kom han hem här från skolan och han hade haft en bra dag :)

Nåt som gjorde mig lite irriterad när jag såg deras schema när han kom hem är att de har läxor varenda dag!
Okej, de hade EN läxa i förskoleklassen som de fick på måndan och skulle lämnas in på fredagen...

Nu har de:
mån-tis - läsläxa
tis-ons - nalleläxa
ons-tors - läsläxa
tors-fre - matteläxa

Är det konstigt att barnen är skoltrötta?!

Visst det kanske inte är så stora uppgifter men det blir ändå en press på barn för att de vill vara noga och ställer höga krav på sig själva för att kraven börjar redan på dagis vad de ska kunna/göra.
Liam kommer hem från skolan vid 15 och är jättetrött. Och tänk då dom barn som går på fritids fram till 17-17.30 och kommer hem och måste göra läxor nästan direkt för att hinna innan läggdags och ska få i sig mat.. De hinner ju knappt göra nåt annat, var tog fritiden vägen?

Barn ska tydligen inte vara barn enligt skola och regering.. Och så ovanpå detta så vill regeringen ev införa så att det är tre terminer på ett år.. Jag vet dom som går i både högstadie och gymnasium och inte ens de har så många läxor per vecka..




Blev en tripp till Norrköping och Mediamarkt idag också efter att Liam hade kommit hem. Han stannade dock hemma och tog det lugnt medans vi åkte ;)
Kom ju ett blad därifrån idag med en massa bra priser, bla på en mobiltelefon till Liam för 99:- och vi funderade först på om vi skulle åka imorron em men det var tur att vi inte gjorde. När vi kom dit var det ca 10 st kvar och ca 10 min efter att vi hade tagit den vi skulle ha så var det bara en kvar. Blev lite annat billigt också, men som sagt.. Det mesta hade gått åt rätt bra trots att bladet kom ut idag. Hade vi åkt imorron så hade förmodligen inte nåt funnits kvar.

Btw, så blev jag inte galen igår ;) Fick fart på Jens så han började trimma och dona lite och grabbarna lugnade ned sig en aning..

Nu ska jag ta och slå in Liams läsebok och sen väntar sängen.. Så man förhoppningsvis får lite mera sömn innan igår, så man kommer upp vid 6.
Imorron väntar besök på dagis, som han då inte vill! Bara man nämner det så slår han bakut direkt!
Och sen ska han och jag till Astma-mottagningen för att göra en massa tester.
Förhoppningsvis kommer Brandskyddsexperten ut imorron också för att råda bot på alla getingar, har ju hittat två billor, en på vardera kortsida på huset.
Får hoppas att det blir lite lugnare sen.

Gonatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0